-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر انسان با كارحرامي روزة ماه مبارك رمضان را باطل كند آيا بايد حتماً كفارة جمع بدهد؟ اگر براي دادن كفاره اطعام را انتخاب كند، آيا مي تواند پول آن را مثلاً به صندوق صدقات يا به كميتة امداد بدهد؟ مقدار آن چقدر است؟

اگر روزه دار در ماه مبارك رمضان با كار حرامي روزه را عمداً باطل كند بايد كفارة جمع بدهد. كفارة جمع عبارت است از آزادكردن يك بنده و دو ماه پي در پي روزه گرفتن و طعام دادن به شصت مسكين. در زمان ما آزاد كردن بنده منتفي است. فقط بايد دو قسم ديگر را انجام دهد. براي اطعام به شصت مسكين مي توان به هر نفر 750 گرم نان يا گندم و مانند اين ها بدهد. اگر مي خواهد پول آن را بدهد بايد به فقير يا به كميتة امداد وكالت بدهد كه با آن پول از جانب كفاره دهنده نان تهيه كرده و مصرف كند يا به فقرا بدهد. اگر خواستيد پول آن را به كميتة امداد بدهيد، بايد بگوييد اين پول مخصوص اطعام به مسكين است.[2]





[2] توضيح المسائل مراجع، ج1، مسئلة 1670.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.